Etiketa úředníka veřejné správy v písemném i ústním projevu a nejen to… (e-learning)
Ukončení kurzu: 19. 2. 2024
Seminář je od úspěšného přihlášení a uhrazení faktury zpřístupněn 14 dní.
Na osvědčení bude uvedeno 6 hodin.
Etiketa úředníka veřejné správy v psaném, písemném i ústním projevu a nejen to… se zaměřením na etický kodex úředníka a normu ČSN 01 6910
Citát
Proč byste se měli chovat jako slon v porcelánu? To je tak těžké naučit se pár pravidel a dávat si pozor, jak se chovám k ostatním lidem? Učeně se těm pravidlům říká etiketa, a pokud v nás toto slovo vyvolává dojem něčeho zastaralého, je to chyba. Etiketa je stará jak lidstvo samo, ale pořád je mladá. S každou novou generací se přizpůsobuje nové době, jiným vztahům mezi dětmi a dospělými, mění se postavení žen a dívek, přibývají technické prostředky (mobily, e-maily, metro), se kterými si musíme umět ve společnosti poradit. Dříve vedli rodiče děti do společnosti za ruku, dnes chodí děti a mládež samy běžně tam, kam se dříve dostaly jen výjimečně. Chlapci a děvčata jsou samostatnější, mají svá práva – ale i své povinnosti. Samostatnost ve společenském styku má svůj rub: odpovědnost. Společenské normy jsou uvolněnější a pohodlnější než dříve, ale pravidla se jen proměnila, nevytratila se, protože etiketa je jen jiný výraz pro slušnost a zdvořilost – a ty potřebujeme stále víc. Se společenskou výchovou je to jako s plaváním: čím dřív začneme, tím líp; učit se držet správně příbor v dospělém věku je hodně pozdě. Nemá smysl naříkat, že dnešní mládež je nevychovaná, na to si stěžoval už Aristoteles, když psal před dvěma a půl tisícem let, že „dnešní mládež nemá žádné chování, mlaská při jídle, nepozdraví a skáče do řeči dospělým“. Úkolem rodičů a učitelů je výchova dětí k odpovědnému chování vůči jejich okolí. (Ladislav Špaček)
Citáty
Slušnost je člověku vrozená, zdvořilosti je nutno se učit. Oboje používáme ve společnosti proto, abychom obrousili hrany, o které bychom se zbytečně zraňovali. (Ladislav Špaček)
Slova na úvod
Jak říkali už staří Římané: „Rem tene, verba sequentur“ aneb drž se věci a slova přijdou sama. Ale přiznejme si, občas je to dost bolestný proces – najít tu správnou rovnováhu mezi informacemi a tím, co Vám zrovna přinese slina na jazyk. Když tam bude moc faktů, bude to nečitelné, když jich tam bude málo, bude to mělké a rozplizlé. Ten břit je velice ostrý a udržet se na něm není snadné.
- Kdo je na pracovišti společensky významnější?…
- Kdo je obecně společensky významnější?…
- Tykat nebo vykat?
- Používáte při telefonování … haló, prosím, kdo tam … aneb umíte správně telefonovat?
- A jak je to se zdravením a etiketou u Vás v úřadě… aneb zdravit či nezdravit?
- Začínáte e-maily oslovením Dobrý den …
- Nezapomínáte, že pátým pádem oslovujeme, voláme…
- Používáte pro časové údaje 00 hodin, 09:00 hodin nebo třeba 9,00 nebo 12-00 hodin …
- Používáte správně normu ČSN 01 6910 (2014)
- Víte, co je bloková úprava písemností …
- Umíte správně a efektivně komunikovat, nebo podléháte při komunikaci emocím, mluvíte občas rychleji, než myslíte …
- Děkujete předem … a odpovídáte na poděkování „nemáte zač“…
- Používáte raději výraz doufám nebo věřím …
- A víte, co je to verbální a neverbální komunikace…
- A nezapomínáte na to, že každá písemnost, ústní i telefonický projev jsou Vaší vizitkou
Citáty
Člověk, který nikdy nedělá chyby, je člověk, který nikdy nedělá nic. (Theodore Roosevelt)
-
1. Komunikace a etiketa
-
2. Etický kodex úředníka a obecné zásady společenského chování
-
3. Komunikace v rámci správního/přestupkového řízení
- 3.1 Osobnostní předpoklady a nároky na pracovníka veřejné správy
- 3.2 Komunikace úředníka s klientem v problémových situacích v rámci přestupkového/správního řízení
- 3.3 Komunikace při vedení správního/přestupkového řízení
- 3.4 Použití v praxi – jak by mělo probíhat správní/přestupkové řízení
- Průběžný test – Komunikace v rámci správního/přestupkového řízení
-
4. Norma ČSN 01 6910 a písemná a elektronická komunikace
- 4.1 Norma ČSN 01 6910 – hlavní změny
- 4.2 Jednotný vizuální styl (JVS)
- 4.3 E-maily a jejich úloha v úřední korespondenci, hlavní zásady psaní
- E-maily aneb, čeho se vyvarovat…
- 4.4 Hlavní zásady psaní a úpravy textu na PC
- Zásady psaní podle normy ČSN 01 6910
- Zásady psaní podle normy ČSN 01 6910
- 4.5 Úprava tabulek na PC
- 4.6 Hlavní chyby při úpravě písemností
- Hlavní chyby při úpravě písemností
- 4.7 Písemná komunikace – bloková úprava, oslovení, stylizace, pravopis …
- Oslovení
- Stylizace
- Pravopis
- Náležitosti úřední korespondence
- Komunikace a elektronický podpis
- Norma ČSN 01 6910 – průběžný test
-
5. Verbální a neverbální komunikace a etiketa
-
Literatura, normy a webové stránky
popis sekce
-
Seznam příloh
-
Závěrečný test